Verre vakanties of een nieuwe bank?

rondreis indonesië

Bij ons thuis deden we vroeger nooit echt aan vakanties. Mijn ouders besteedden vaak geld aan onze huisdieren, het interieur of bijvoorbeeld dagjes uit, wat ze veel leuker vonden dan een vakantie. Het verste wat ik kwam was een vakantiepark in Zeeland of Drenthe. De laatste jaren ben ik een paar naar Frankrijk geweest. Met school gingen we naar Venetië en met vrienden ging ik op een stedentripje naar Londen of een weekje naar Kreta in de zomer. Uiteindelijk in de laatste paar jaar heb ik alsnog veel mensen ingehaald met mijn reizen, maar van huis uit was ik nooit zo’n avontuurlijke vakantieganger. Natuurlijk is een reis altijd leuk en hou je er mooie herinneringen aan over, maar ik heb altijd geleerd dat je dat geld beter kan investeren in iets waar je langer plezier van hebt. De laatste tijd lijkt hier echter een switch in te zijn geweest.

De ervaring-generatie

Een tijdje geleden zag ik een artikel wat onderzocht waar jongeren (met name millennials) hun geld hoofdzakelijk aan uitgaven. Prioriteiten veranderen met iedere generatie, en vrijwel elke ouder heeft wel eens kritiek op  het uitgeefgedrag van zijn kind(eren). Die kinderen ontwikkelen een mentaliteit die zij later zelf weer op hun eigen kinderen projecteren, terwijl die in hun leefomgeving waarschijnlijk weer heel andere ideeën meekrijgen. En zo gaat dat eeuwig door! Kenmerken voor jongeren en twintigers van de huidige tijd is dat ze liever geld uitgeven aan ervaringen dan aan spullen.

Dat betekent dat ze zo zuinig mogelijk zijn als het om bijvoorbeeld kleding aankomt: denk aan fast-fashion van de Primark, de H&M, en websites zoals AliExpress. Ook qua interieur e het überhaupt bezitten van veel spullen is de mindset van minimalistisch leven het door de jaren heen snel aan het overnemen voor deze generatie. Maar waar wél groot geld op gedropt wordt is ervaringen; dagjes uit, festivals, concerten, en – jawel – vakanties. Jezelf ontdekken in Thailand, een rondreis Indonesië: het wordt alsmaar populairder.

De nieuwste regels

Met spullen kun je misschien wel lang doen, maar als je smaak een keer verandert gooi je het weer weg en koop je iets nieuws; je kan veel geld uitgeven aan kleding, maar na 1 keer dragen ben je er misschien wel al op uitgegeven. Door de snelle beweging en de moderne focus op beleven geven tieners en twintigers van deze generatie liever geld uit aan een ervaring, een herinnering die je bij je houdt. Vreemd genoeg komt daar wel een nieuwvonden obsessie met nostalgie bij kijken, want zonder polaroid camera gaan ze het huis niet uit – die herinneringen moet je natuurlijk wél vast kunnen leggen.